کاهش قیمت خودرو با حصول توافق

بورس نيوز: امکان حصول توافقات هسته ای ایران با گروه 1+5 حداقل تا تیرماه طول خواهد کشید، اما به نظر می رسد با نهایی شدن توافقات و امکان گشایش اعتبار، هزینه نقل و انتقال ارز خودروسازان کاهش خواهد یافت و این مساله طبعا تا حدودی موجب تعدیل افزایش قیمت خودرو خواهد شد.

در همین ارتباط یک کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: توافقات اخیر بیشتر به صورت شفاهی بوده و تا رسیدن به توافقات نهایی همچنان زمان باقی است به همین جهت هرگونه همکاری و توسعه روابط با شرکت های خارجی در حال حاضر نتیجه چندان موثری را در بر نخواهد داشت، تا زمانی که به توافقات نهایی دست پیدا کنیم. به نظر می رسد رفع تحریم ها و توافقات هسته ای بهانه افزایش قیمت را از خودروسازان گرفته و منجر به کاهش قیمت خواهد شد. البته اثرات جامع هسته ای سهم قابل توجهی بر خودروهای وارداتی دارد به گونه ای که در سال آتی قیمت خودروهای وارداتی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

علیرضا برنجی پیرامون آثار ناشی از همکاری شرکت های خودروساز خارجی با شرکت های ایرانی بر قیمت خودرو و سودآوری خودروسازان داخلی گفت: ورود خودروسازان خارجی و مشارکت با ایرانی ها تولید را متحول کرده و تولیدکنندگان ایرانی نیز در کنار خارجی ها می توانند سهم بازار بیشتری را در داخل، از آن خود کرده و پای چینی ها را از بازار ایران کوتاه کنند. ضمناً به طور قطع بازار رقابتی که پیش روی مردم و خودروسازان قرار می گیرد، خود عاملی برای کاهش قیمت در بازار فعلی خودرو خواهد شد.

این کارشناس ارشد مسائل حقوقی در خصوص اینکه با توجه به حجم بالای بدهی های معوق شرکت های خودروساز، بهترین راهکار برای خروج از این میزان بدهی چیست؟ اظهار داشت: با توجه به تمدید مهلت پرداخت بدهی های تولیدی تا 3 سال آینده فرصت مناسبی برای شرکت های خودروساز پدید خواهد آمد تا از این شرایط خارج شده و با کنترل قیمت براساس عرضه و تقاضا در بازار و جذب سرمایه گذار خارجی این مشکل را مرتفع نمایند.

برنجی به بررسی وضعیت قطعه سازان داخلی در صورت حصول توافق نهایی هسته ای پرداخت و گفت: قطعه سازان داخلی نیز در این شرایط می توانند با تولید محصولات مورد نیاز، سهم خود را در بازارهای جهانی افزایش دهند ضمناً با بالا بردن کیفیت قطعات تولید شده در داخل کشور می توان از ورود بی رویه قطعات چینی با کیفیت نامطلوب به داخل کشور جلوگیری کرد. در این شرایط، شرکت های کروز، عظام، دینا پارت جزو برترین قطعه سازان داخلی می باشند که رشد بالایی در این صنعت برخوردار می باشند و پتانسیل بالایی جهت تولید بهتر و بهره وری را دارا می باشند.

وی در پاسخ به اینکه با رفع تحریم ها و توافق نهایی هسته ای و در نتیجه ورود قطعات تولیدی خارجی به بازار خودروی ایران، تکلیف قطعه سازان داخلی چیست؟ تصریح کرد: ورود قطعه سازان خارجی به کشور امری مثبت تلقی می شود که توسعه صنعت و اشتغال زایی مناسبی را به همراه خواهد داشت. حضور قطعه سازان خارجی در ایران، برای دولت درآمدزایی داشته و همچنین در حال حاضر با ورود خودروی تکمیل شده به کشور، تنها عوارض وارداتی اخذ می گردد، اما در صورت حضور آنها به منظور تولید قطعات در کشور به درآمدهای مالیاتی دولت نیز افزوده خواهد شد.

در خاتمه، این کارشناس صنعت خودرو پیرامون صحبت های سال 93 وزیر صنعت مبنی بر امکان ادغام خودروسازان داخلی و آثار آن بر فضای رقابتی در صنعت خودرو گفت: برای این کار باید کلیه مالکیت دولتی بر صنایع خودروسازی کشور که در حال حاضر از طریق سازمان گسترش اعمال می شود با واگذاری سهام دولتی به بخش خصوصی واقعی پایان یافته و از این طریق تصدی گری دولت در صنعت پایان یافته تا نقش دولت از تصدی گری به سیاست گذاری محض ارتقاء یابد و با تدوین مشترک استراتژی های بلند مدتی که قطعاً حمایتی و بسیار کاربردی خواهند بود توسط صنعت و دولت، صنایع داخلی بتوانند به ترسیم چشم انداز آینده خود پرداخته و با سرعت بالا به سمت تحقق تولید بومی با کیفیت و رقابت پذیر که موجب سربلندی جامعه است حرکت کنند.